Co jsou bílkoviny a proč je ve stravě nevynechávat?

17.09.2020

Bílkoviny jsou základní stavební jednotkou pro naše svaly a také jednou z nejdůležitějších součástí jídelníčku každého kdo se pravidelně pohybuje a sportuje.

Tato mimořádně hodnotná makroživina v optimálním množství pomáhá regeneraci po trénincích, zachovává svalovou tkáň při hubnutí a zároveň nás zasytí nejvíce ze všech makronutrilentů.

Jaké jsou zdroje bílkovin?

Bílkoviny můžeme čerpat z rostlinných nebo živočišných zdrojů. V jídelníčku by se ideálně měli objevovat oba tyto druhy.

Každý zdroj má své výhody pro zdravé fungování našeho těla.

Pár tipů jednotlivých zdrojů bílkovin i s jejich obsahem na 100g:

Rostlinné zdroje

Vařená čočka 8g

Tempeh 19g 

Vařená cizrna 8g

Vařené fazole 8g

Tofu 12g 

Vařená quinoa 4g


Živočišné zdroje 

Tuňák ve vlastní šťávě 20g

Šunka 18g

Tvaroh 12g

Bílý řecký jogurt 10g

Cottage sýr 14g

Grilovaná kuřecí prsa 26g

Vařená vejce 12g 

Hovězí maso (kýta) 23g


Jak vidíte je spousta možností a zdrojů, odkud můžeme bílkoviny pro své tělo čerpat (doporučuji to s nimi ale nepřehánět stejně jako to platí ve všech oblastech)

Stejně tak si zkusme při nákupu dívat nejen na obsah bílkovin v konkrétní potravině, ale všímejme si i celkového složení, které by vždy mělo být co nejpřirozenější, tedy bez umělých přísad a zvýrazňovačů chutí.