Co jsou to tuky?

23.09.2020

Tuky patří spolu se sacharidy a bílkovinami mezi tři základní makroživiny v potravě. Jejich hlavním úkolem je dodat nám energii. Tuky jsou pro naše tělo nezbytné nejen kvůli energii, ale i pro vstřebávání vitamínů, hormonální činnost, strukturu buněk a pro další funkce.

Podle vlastností rozlišujeme různé druhy mastných kyselin. 
Nasycené, nenasycené, mononenasycené, polynenasycené, omega-3, omega-6, omega-9 mastné kyseliny.. kdo se v tom má vyznat??


Potraviny bohaté na nasycené mastné kyseliny:

Vajíčka, mléko, máslo, kokosový olej, husí a vepřové sádlo, ghee, maso, ryby
Potraviny bohaté na nenasycené mastné kyseliny:
rostlinné oleje, avokádo, ořechy, semínky, ryby


Důležitý je poměr konzumování omega-3 a omega-6 mastných kyselin.
Potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny:
ryby (losos, tuňák, pstruh), avokádo, oleje (lněný, rybí), vlašské ořechy, semínka (lněná, chia, dýňová)
Potraviny bohaté na omega-6 mastné kyseliny:
slunečnicový, kukuřičný, sezamový, dýňový olej a většina ořechů. Tyto mastné kyseliny konzumovat jen s mírou.





Kdy a jaký tuk použít?

Kdy a jaký tuk použít?
Za studena lisovaný panenský olej je nejlepší k přípravě salátů a omáček.  Na mírné vaření (do 10 minut) můžeme použít jakýkoliv tuk nebo olej. Na smažení a pečení se doporučuje tuk s vysokým obsahem mononenasycených  mastných kyselin, například olivový , řepkový olej nebo také ghí. 
Pokud nepečeme často dobrá volba je také sádlo nebo máslo